Υδατάνθρακες

(28)

Υδατάνθρακες



Ο σύμμαχος του αθλητή


Oι υδατανθρακες αποτελούν την σημαντικότερη πηγή ενέργειας μιας και είναι οι πρώτοι που διασπώνται απο τον οργανισμό μας, μέσω της δράσης των ενζύμων του πεπτικού μας συστήματος. Επίσης, η ιδιότητά τους να καταναλώνονται πρώτοι στον οργανισμό διαδραματίζει σημαντικό ρόλο και στην δραση των πρωτεΐνων, αφού κατα κάποιο τρόπο τις προστατευει ώστε να «καίγονται» μετά απο αυτούς με αποτέλεσμα, την διατήρηση της μυϊκής μάζας και νευρομυϊκής λειτουργίας κατά την άσκηση.

Επιπλέον, οι υδατάνθρακες έχουν άμεση σχέση και με τα λίπη, αφού απώλεια λίπους μπορεί να καλυφθεί απο υδατάνθρακες και συγκεκριμένα η γλυκόζη να μετατραπεί σε τριγλυκερίδια, κάτι που είναι πολύ σημαντικό κατα την άσκηση μεγάλης διάρκειας και χαμηλής έως μέτριας έντασης, όπου βασική πηγή ''ανεφοδιασμού'' του οργανισμού είναι τα λίπη.

Υδατάνθρακες ο ρόλος τους πριν την άσκηση

Ο στόχος του αθλητή πριν την άσκηση είναι ο εφοδιασμός και η πλήρης κάλυψη του οργανισμού σε γλυκογόνο. Ανεπαρκής πρόσληψη υδατανθράκων μπορεί να προκαλέσει πολύ γρήγορη κατανάλωση γλυκόζης με συνέπεια σε καμία περίπτωση να μην υπάρχει κάλυψη του αποθεματικού γλυκογόνου. Πολλά μόρια γλυκόζης σχηματίζουν το γλυκογόνο, άρα έλλειψη γλυκόζης σημαίνει γρήγορη απώλεια γλυκογόνου, με αποτέλεσμα πτώση της αθλητικής απόδοσης πριν ή κατα την διάρκεια της άσκησης.

Υδατάνθρακες κατά την άσκηση

Ο κύριος απλός υδατάνθρακας απαραίτητος κατά την διάρκεια της άσκησης είναι η γλυκόζη, διότι το νευρομυϊκό σύστημα, ο εγκέφαλος αλλά και τα ερυθρά καλύπτουν τις ενεργειακές τους ανάγκες αποκλειστικά απο τη γλυκόζη, που αποτελεί την πιο εύκολη απορροφήσιμη πηγή ενέργειας του οργανισμού. Η βασική κάλυψη κατα την άσκηση πραγματοποιείται με υγρά, αφού η στερεή τροφή διασπάται δυσκολότερα και απαιτεί μεγαλύτερο χρονικο διάστημα για την απορρόφησή της, κάτι το οποίο δεν επιθυμούμε αφού θέλουμε υψηλά ποσά ενέργειας σε μικρό χρονικό διάστημα ώστε να καταφέρουμε να συνεχίσουμε την άσκηση.

Υδατάνθρακες μετά την άσκηση: Πως ωφελούν

Ο βασικός στόχος του αθλητη μέτα την άσκηση είναι ο ίδιος με αυτόν πρίν την άσκηση, δηλαδή η πλήρης φόρτιση των αποθηκών γλυκογόνου στο μικρότερο χρονικό διάστημα. Το βασικό «καύσιμο» που χρησιμοποιείται και εδώ είναι η γλυκόζη για άμεση αποκατάσταση των λειτουργιών του νευρικού και μυϊκού συστήματος. Φυσικά τώρα τπάρχει και η επιλογή της στερεής τροφής, πέρα από την υγρή, για την γρήγορη αναπλήρωση του γλυκογόνου.